1. Przed procesem rekrutacyjnym

Czy list motywacyjny jest wymagany?

List motywacyjny nie jest obowiązkowy, chociaż w niektórych przypadkach wiele wyjaśnia i rekruter, który otrzymuje Twoją aplikację, może dzięki temu przedstawić Twoją kandydaturę hiring managerowi w zupełnie inny sposób.

W jakim formacie najlepiej przesłać CV?

PDF jest najlepszą formą zabezpieczenia Twoich danych osobowych, zatem wyślij nam swoją aplikację w tym formacie.

Czy mogę przesłać CV w języku polskim? 

W ogłoszeniach piszemy o aplikowaniu za pomocą plików w języku niemieckim bądź angielskim, ale jeśli prześlesz CV w języku polskim, również będzie to akceptowalne. Gdyby były nam potrzebne pliki w innych językach, poprosimy Cię o nie.

Czy będę rekrutowany do konkretnego projektu?

Capgemini rekrutuje do firmy, a nie do konkretnego projektu. Oczywiście bierzemy pod uwagę Twoje doświadczenie i preferencje. Jest to dla nas priorytetem, żebyś pracował przy interesującym Cię temacie.

Moja znajomość języka niemieckiego jest na poziomie A1/A2. - czy to wystarczy?

Oczywiście, w przypadku większości stanowisk od kandydatów wymagamy jedynie podstawowej znajomości języka niemieckiego. Jeżeli właśnie taką posiadasz i przejdziesz przez wstępną weryfikację językową, Capgemini przy zatrudnieniu zaproponuje adekwatny do Twojego poziomu kurs niemieckiego na początku Twojego zatrudnienia.

Nie znam języka niemieckiego. Czy mam jakąkolwiek szansę?

Masz! W Capgemni mamy coraz więcej projektów anglojęzycznych. Nie trzeba zatem obawiać się braku tej umiejętności.

Czy mogę aplikować na kilka stanowisk?

Jest taka możliwość. Jeżeli interesuje Cię kilka stanowisk z naszej oferty, poinformuj rekrutera o tym, które z wybranych ogłoszeń jest dla Ciebie priorytetem.

Czy dostanę informację od rekrutera, jeśli moja aplikacja zostanie odrzucona?

Dawanie feedbacku, nawet tego negatywnego, jest dla nas bardzo ważne. Wynik rozmowy rekrutacyjnej przekazuje jedna z obecnych na niej osób prowadzących. Jeżeli Twoja aplikacja zostanie odrzucona na wcześniejszym etapie, rekruter na pewno Cię o tym poinformuje.

Czy mogę aplikować, jeśli nie widzę odpowiedniego stanowiska dla siebie?

Jasne, że tak! To, że aktualnie nie mamy potrzeb rekrutacyjnych na stanowisko, które Cię interesuje, nie znaczy, że sytuacja nie zmieni się za chwilę. Swoją aplikację wyślij bezpośrednio na adres email rekrutacja.ssc.pl@capgemini.com i zaznacz, jakiego typu profil Cię interesuje.

Jak upewnię się, że aplikacja dotarła do rekrutera?

Po przesłaniu swojej aplikacji dostaniesz od nas mailowe potwierdzenie otrzymania Twojej wiadomości.

Mam pytanie odnośnie stanowiska. Do kogo mogę się zwrócić?

Rekruter, który opiekuje się rekrutacją na dane stanowisko, powinien Ci pomóc. Na naszej stronie internetowej pod każdym ogłoszeniem znajdziesz formularz kontaktowy do jednej z osób z działu rekrutacji. Drugą opcją jest rozmowa z managerem, o którą możesz poprosić rekrutera. Zostaniesz wtedy umówiony na krótką rozmowę telefoniczną, będziesz mógł zadać wszystkie pytania i rozwiać ewentualne wątpliwości.

Czy możliwe jest zawarcie umowy b2b?

Capgemini Software Solutions Center we Wrocławiu i Poznaniu oferuje tylko i wyłącznie jedną formę umowy z pracownikami - jest to umowa o pracę. Stabilne zatrudnienie jest dla nas ważnym aspektem, stąd decyzja o takiej formie współpracy.

Dlaczego Capgemini nie podaje widełek płacowych w ofertach?

Wysokość wynagrodzenia jest kwestią indywidualną, zależy od poziomu wiedzy kandydata i ogólnego wyniku procesu rekrutacyjnego. Jego wysokość jest omawiana z hiring managerem.

Czy w Capgemini istnieje możliwość pracy zdalnej?

Jeżeli chodzi o permanentną pracę zdalną, takiej opcji w naszej firmie nie ma. Tak zwany „home office” jest możliwy sporadycznie, a o jego wymiarze decyduje indywidualnie przełożony.

2. W trakcie procesu rekrutacyjnego

Jak wygląda pierwszy kontakt z naszej strony?

Jeśli Twoja aplikacja zostanie rozpatrzona pozytywnie, skontaktujemy się z Tobą telefonicznie w celu umówienia się na pierwszy etap procesu rekrutacyjnego. Jeśli zazwyczaj nie jesteś dostępny telefonicznie w czasie pracy – nie martw się! Prześlemy Ci wtedy maila z zaproszeniem do procesu. W przypadku, gdy Twoja kandydatura zostanie odrzucona, również poinformujemy Cię o tym mailowo.

Jak wygląda proces rekrutacyjny?

a) Standardowy proces

 

Standardowy proces na większość stanowisk składa się z dwóch etapów: telefonicznej weryfikacji językowej oraz rozmowy technicznej w biurze. Sporadycznie zapraszamy kandydatów na dodatkową rozmowę telefoniczną z rekruterem technicznym przed spotkaniem w biurze w celu wstępnego zweryfikowania poziomu wiedzy.

 

b) SAP

 

W przypadku stanowisk SAP-owych, proces składa się z trzech etapów: telefonicznej weryfikacji językowej, telefonicznej rozmowy z team leaderem oraz rozmowy kwalifikacyjnej w biurze.

 

 

c) Starter Kit (Java, SAP Tech)

 

Rekrutacja do programu Starter Kit obejmuje cztery etapy. Pierwszym jest obowiązkowe uczestnictwo w wykładzie tematycznym, organizowanym w naszym biurze. Parę dni po wykładzie kandydaci piszą test z zagadnień poruszonych na wykładzie oraz test językowy z języka niemieckiego. Ostatnim etapem jest około 20-minutowa, nietechniczna rozmowa z rekruterem.

Ile będzie trwał cały proces rekrutacyjny?

Co do zasady rekrutacja trwa około dwóch tygodni, jednak w dużej mierze zależy to od stanowiska, na które aplikujesz i aktualnej dostępności osób prowadzących rozmowy kwalifikacyjne.

Zostałem zaproszony do pierwszego etapu, czyli na weryfikację językową. Jak ona wygląda?

Pierwszy etap, czyli rozmowa weryfikująca Twoją znajomość języka niemieckiego i/lub angielskiego nie jest etapem technicznym. Przygotuj się na ogólne pytania dotyczące Twojego dotychczasowego doświadczenia. Możemy też zapytać o sprawy zupełnie niezwiązane z pracą, np. jak spędzasz czas wolny J

Pamiętaj też, że na większości stanowisk wymagamy jedynie podstawowej znajomości języka niemieckiego!

Jak mogę się przygotować do weryfikacji języka niemieckiego?

Jeśli czujesz, że Twój niemiecki wymaga odświeżenia przed rozmową, sprawdź nasze fiszki: https://www.capgeminisoftware.pl/pliki/Fiszki.pdf. Dzięki nim możesz poznać słówka, których często używamy podczas weryfikacji.

Czy będę miał czas na przygotowanie do weryfikacji językowej?

Pod tym względem jesteśmy elastyczni! Zawsze staramy się przeprowadzić proces jak najszybciej, dlatego proponujemy najbliższe możliwe terminy, jeśli jednak potrzebujesz więcej czasu na przygotowanie – poinformuj nas o tym.

Kiedy dostanę decyzję po weryfikacji językowej i informację o następnym etapie?

Po weryfikacji językowej dajemy sobie około 7 dni na przekazanie informacji o decyzji managera. Co ważne, zawsze dajemy feedback - bez względu na to, czy jest pozytywny czy negatywny.

Zostałem zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Jak się na nią przygotować?

Prowadzący rozmowę będą mieli na uwadze przede wszystkim informacje wpisane w Twoim CV i dotychczasowe doświadczenie. Jeśli aplikujesz na stanowisko techniczne, przygotuj się na pytania i zadania sprawdzające Twoją wiedzę - prowadzący będą pytać o te technologie i języki programowania, które zostały wpisane w CV. Zadania są indywidualnie dopasowywane do profilu kandydata.

Czy dostanę informację o tym, gdzie odbędzie się rozmowa rekrutacyjna?

Jak najbardziej. Zawsze po umówieniu się na rozmowę kwalifikacyjną przesyłamy maila z potwierdzeniem terminu i instrukcjami, jak trafić do naszej siedziby.

Ile czasu potrwa rozmowa kwalifikacyjna?

Jeśli aplikowałeś na stanowisko techniczne, rozmowa potrwa około dwóch godzin. Dla praktykantów spotkanie jest krótsze (około 1,5 godziny). Jeśli rozmowa miałaby potrwać dłużej lub krócej, rekruter poinformuje Cię o tym.

Z jakich etapów składa się rozmowa rekrutacyjna?

Rozmowa składa się z trzech części. Na początku chcielibyśmy przekazać Ci najważniejsze informacje o naszej firmie i projektach. Mamy przygotowaną dla Ciebie krótką prezentację, która trwa około 20 minut. Później prowadzący przechodzą do pytań i zadań sprawdzających Twoje kompetencje twarde i miękkie (rodzaj pytań zależy oczywiście od stanowiska). Na końcu pojawią się pytania organizacyjne (np. o termin dostępności do pracy).

Przyjadę na rozmowę autem. Czy mogę zaparkować blisko firmy?

Oczywiście! Zarówno we Wrocławiu jak i w Poznaniu mamy do dyspozycji miejsca parkingowe dla kandydatów. Informację o tym przesyłamy mailowo wraz z zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną.

Czy na rozmowie kwalifikacyjnej pojawiają się pytania w języku angielskim lub niemieckim?

Rozmowa kwalifikacyjna jest zazwyczaj prowadzona tylko w języku polskim. Prowadzący mogą jednak zadać jakieś pytanie w obcym języku, jednak nie jest to regułą.

Czy muszę mieć swoje CV lub laptopa ze sobą?

Nie, nie musisz przynosić CV ani laptopa ze sobą. Wszystko, co potrzebne do przeprowadzenia rozmowy, będzie dostępne w sali.

Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną?

Nie oczekujemy od Ciebie, że przyjdziesz w garniturze J Wystarczy nam tak zwany business casual, czyli po prostu schludny ubiór.

Jak długo czeka się na decyzję po rozmowie kwalifikacyjnej?

Manager potrzebuje zazwyczaj około dwóch dni, żeby podjąć decyzję po rozmowie. Jeśli czas oczekiwania miałby być dłuższy, poinformujemy Cię o tym.

3. PO PROCESIE REKRUTACYJNYM

Podpisałem umowę z Capgemini. Jakie dokumenty powinienem dostarczyć do działu HR i do kiedy?

Poza podpisaną umową należy dostarczyć również świadectwo pracy oraz dyplomy ukończonych szkół. Możesz to zrobić po rozpoczęciu pracy, pamiętaj jednak, że im szybciej otrzymamy dokumenty, tym prędzej będziemy mogli naliczyć Ci odpowiedni stan urlopowy.

Jak wygląda pierwszy dzień w pracy?

Pierwszy dzień w pracy spędzisz na całodniowym szkoleniu (BHP + ogólne wdrożenie do pracy). Trwa ono od ok. 8:30 do 16:30. Ponadto w przerwach poznasz nowych kolegów i koleżanki z teamu, a pod koniec dnia odbierzesz sprzęt, na którym będziesz pracować J

Jak wygląda wdrożenie do pracy?

Wdrożenie w zdecydowanej większości przypadków odbywa się w naszym biurze. Na początku pracy zostanie przydzielony Ci opiekun, który wdroży Cię w najważniejsze kwestie dotyczące projektu. Przez pierwsze tygodnie możesz korzystać także z pomocy pate, czyli osoby, która zapozna Cię z procedurami w firmie (np. jak ewidencjonuje się czas pracy). Z przełożonym natomiast omówisz swoją ścieżkę rozwoju.

Czy często i na jak długo będę wyjeżdżał w delegację?

Zależy to przede wszystkim od projektu i od Twoich preferencji. Zazwyczaj delegacje nie są długie, trwają od kilku dni do około dwóch tygodni i zdarzają się kilka razy w roku. Dłuższa praca w delegacji jest uzgadniana z pracownikiem.

Czy są to delegacje tylko do Niemiec, czy również do innych krajów?

Jeździmy nie tylko do Niemiec ale także do innych krajów (również poza Europę).

Czy mogę w przyszłości zmienić projekt?

Tak! Staramy się umożliwiać pracownikom zmianę projektu, tym bardziej że realizujemy ich wiele i w różnych technologiach. Prowadzimy wewnętrzny program, dzięki któremu można rozwijać swoją ścieżkę zawodową.

Jak będę mógł rozwijać się pozaprojektowo?

Możesz się u nas rozwijać przede wszystkim poprzez communities, czyli grupy zrzeszające naszych pracowników wokół jednego tematu lub technologii (np. .NET, Scala, QA). W ramach communities będziesz mieć okazję wykonywać dodatkowe projekty w celu poszerzenia swoich umiejętności w wybranym zakresie. Możesz również uczestniczyć w spotkaniach Toast Masters i rozwijać swoje kompetencje prezentacyjne w języku niemieckim.

4. PYTANIA OGÓLNE

Dla jakich klientów i branż pracuje Capgemini?

Tworzymy kod dla międzynarodowych klientów z takich branż jak: motoryzacja, energia, finanse, sektor publiczny (np. niemieckie instytucje), logistyka, telekomunikacja, media i rozrywka (np. sieci komórkowe). Naszymi klientami są między innymi BMW, KIR, ZDF czy Daimler.

Dojeżdżam do pracy autem. Czy w pobliżu firmy jest parking?Dojeżdżam do pracy autem. Czy w pobliżu firmy jest parking?

Tak, mamy wielopoziomowy parking ze specjalnie przeznaczonymi dla Capgemini miejscami. Bezpłatną kartę parkingową otrzymasz po zgłoszeniu się na recepcję.

Nie mieszkam we Wrocławiu/Poznaniu. Czy Capgemini wspiera proces relokacji?

Oczywiście! Bonus relokacyjny przyznawany jest w momencie, gdy odległość między naszym biurem a Twoim aktualnym miejscem zamieszkania wynosi co najmniej 70 km (odległość mierzona w linii prostej). Bonus rekolacyjny jest wypłacany pracownikowi jednorazowo w wysokości 10.000 zł brutto. Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://www.capgeminisoftware.pl/akcja-relokacja.

Czy Capgemini posiada kursy angielskiego i niemieckiego na różnych poziomach zaawansowania?

Stawiamy na rozwój, dlatego możesz uczyć się obu języków na wyższych, jak i niższych poziomach zaawansowania. Zapisy prowadzone są co jakiś czas, pracownicy są informowani o tym mailowo.

W jaki sposób będę używał języka niemieckiego w pracy?

Większa część projektów jest wykonywana dla klientów niemieckojęzycznych. Ten język wykorzystasz w codziennej komunikacji, przy sporządzaniu i czytaniu specyfikacji czy też na meetingach online z klientem. Czasem może się zdarzyć, że pojedziesz w delegację.

Jakie benefity proponuje Capgemini?

Oprócz atrakcyjnego wynagrodzenia, pakietu medycznego, ubezpieczenia i bezpłatnej karty Multisport, mamy dla Ciebie coroczne rozmowy rozwojowe z Twoim przełożonym, podczas których wyznaczać będziecie nowe cele i sprawdzać postępy w rozwoju. Oferujemy również bogaty pakiet szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych, możliwość zdobycia certyfikatów zewnętrznych oraz naukę języka niemieckiego i angielskiego. W piątki możesz wypić gorącą czekoladę z automatu, zjeść owoce, lub skorzystać z profesjonalnych masaży. Ponadto posiadamy pakiet socjalny (np. dofinansowanie do przedszkola).

Jak wygląda intensywny kurs języka niemieckiego?

Intensywny kurs języka niemieckiego trwa jeden, dwa lub trzy miesiące, w zależności od Twojego poziomu. Cztery godziny dziennie spędzisz z lektorami, którzy wykładają gramatykę, moderują konwersacje etc., natomiast pozostałe cztery godziny wykorzystasz na samodzielną naukę języka lub wdrożenie do projektu.

Czy w Capgemini obowiązuje dress code?

Chcemy, aby każdy czuł się u nas swobodnie, dlatego casual friday jest w Capgemini codziennie. Czasem zdarzają się jednak wizyty klienta i trzeba założyć koszulę.

Czy projekty są nowe czy utrzymaniowe?

Capgemini wciąż się rozwija i pozyskuje nowe projekty dla teraźniejszych, jak i nowych klientów. Pracować możesz w zespole, który właśnie tworzy nowy projekt, a jeżeli wolisz projekty maintainance, to takie też mamy.

Czy można przyjść do Capgemini i zobaczyć biuro?

Tak! Można nas odwiedzić podczas „Drzwi Otwartych”, które organizujemy przynajmniej raz w roku w okolicach maja/czerwca.

Czy w Capgemini są dostępne chillout roomy / gaming roomy?

Bez tego nie byłoby naszej przestrzeni! Chillout room oczywiście jest dostępny dla pracowników. Piłkarzyki czy konsola to podstawowy sprzęt. Mamy również fotel do masażu.

Czy w biurze są dostępne owoce / automaty ze słodyczami?

Zbalansowana dieta to dla nas podstawa!  Słodycze dodają nam energii. Co drugi tydzień mamy zamiennie owocowy lub czekoladowy piątek. Automaty ze słodyczami i napojami gazowanymi są dostępne na niektórych piętrach.

Czy Capgemini oferuje szkolenia?

Mamy dużo szkoleń wewnętrznych, oferta jest dostępna w naszym systemie. Gdyby jednak zdarzyło się, że znalazłeś szkolenie zewnętrzne na które bardzo chcesz się udać, będziesz mógł porozmawiać o tym ze swoim przełożonym. Zobaczymy, co da się zrobić! 